Mijn beste tips voor de lunchtrommel van je kind!

Na een paar maanden als kleutermama, ben ik een hoop wijzer over lunchtrommels. Mijn beste tips voor de lunchtrommel heb ik hieronder op een rij gezet. Want elke dag boterhammen vind ik maar saai.

En met een paar kleine veranderingen upgrade je de lunchtrommel van je kind eenvoudig van “elke dag bammetjes” in een feestje waarop de meeste moeders die ik op Instagram tref jaloers zijn.

Tips voor de lunchtrommel van mijn kind

De beste raadgever op dit gebied was, zoals wel vaker, mijn zoontje. Het begon er al mee dat de aankondiging dat hij op school geen warme lunch meer zou krijgen, zoals op de opvang, bij hem vooral tot verwarring leidde.

Waar ik dacht dat hij “erbij” zou willen horen, was ik vooral bezig met hem herhaaldelijk uitleggen dat ze op school écht geen magnetron voor hem zouden neerzetten.

Dus gingen we samen zitten en maakten een lijst van wat hij allemaal lekker zou vinden op school. Vervolgens bracht Sinterklaas 2 broodtrommels en 1 warmhoudpot. We waren er klaar voor!

Lunchen op school zonder boterhammen

De beste tip is ook meteen de makkelijkste: vervang het brood. Dus smeer het beleg eens op wraps ipv boterhammen (en stop er meteen wat rucola bij), geef crackers en hummus mee om te dippen, prak ei en avocado door elkaar en geef er soepstengels bij, kijk maar. Maar wat je ook doet geef niet elke dag brood mee. ZO saai.

Mijn beste tips voor de lunchtrommel van je kind!
Wraps met korianderhummus en verse kruiden uit eigen tuin, ringetjes paprika en een gekookt ei

Brengt me meteen bij tip twee: niks mis met af en toe boterhammen. Maar dan is het leuk om daar net weer ander beleg voor te gebruiken. Dus eerder pindakaas dan hummus, gewoon omdat je de hummus ook voor andere dingen gebruikt.

Onze zoon is dol op vega vleeswaren, dus die krijgt hij ook op brood. Maar als ik hem wil verrassen, krijgt hij dat op een bolletje. Net zo makkelijk, veel feestelijker.

In dat kader: (mini)krentenbollen zijn, in elk geval voor mijn kleuter, een enorme traktatie. Net als een hardgekookt ei trouwens. Alweer een makkelijk win!

Tips voor een warme lunch in de lunchtrommel

Warme lunches zijn bij ons eigenlijk altijd restjes van de dag ervoor. ’s Ochtends even 2 minute op vol vermogen in de magnetron, in de lunchpot en klaar. Kies wel voor iets dat zich makkelijk laat opeten met alleen een lepel! Ik geef meestal een rijstgerecht (pilav, risotto, tomatenrijst) of pasta – bijvoorbeeld met tonijn, komkommer en crème fraîche – mee, maar ook soep is een aanrader. Zeker met lettervermicelli.

De állergrootste hit was trouwens een kliekje, maar dan wel koud: zelfgemaakte sushi die over was van mijn verjaardag en die onze zoon de volgende dag mee had naar school. Snap ik wel, want die sushi had ik ook best op willen eten.

Groente en fruit in de lunchtrommel

Bij elke lunch stop ik groente en/of fruit. Tomaatjes, plakjes komkommer of een snackkomkommertje, ringen paprika, gesneden fruit, blauwe bessen, mango uit de vriezer, het kan allemaal. Niet megaveel trouwens, want in de ochtendpauze krijgt hij ook altijd fruit.

Over die ochtendpauze gesproken: als hij een banaan meekrijgt, moet daar zijn naam op staan, kregen we te horen. Geen probleem, want zo ontdekte ik dat je met een balpen heel goed op een banaan kunt schrijven. En als ik dan toch bezig ben, zet ik er meestal ook een paar hartjes bij, en woordjes die hij al kan lezen. Kom maar door met die mother of the year award.

Vakverdelers zijn trouwens je vriend, want daarmee kun je alle dipjes, fruit, groente en bijvoorbeeld hardgekookte eieren van elkaar scheiden, zodat het geen bende wordt. Ik gebruik de bento-set die bij de lunchtrommels hoort, maar ook siliconen muffinvormpjes. Net hoe het uitkomt.

Mijn beste tips voor de lunchtrommel van je kind!
Overgebleven maïsbroodwafels met bosbessen, spinaziemuffin en tomaatjes

Baksels voor de lunchtrommel

En dan komen we bij wat voor veel mensen maakt dat de lunchtrommels van onze zoon als uitsloverij voelen: de baksels. En jahaaaa, ik weet het wel, “voor ons werd toch ook niet gebakken toen we op school zaten?!”.

Alleen: 5 minuten mixen en dan 50 minuten in de oven (vegan bananenbrood) voelt voor mij écht niet als werk. Als je zo’n bananenbrood vervolgens in plakken snijdt en die invriest, heb je voor wéken lekkers voor de lunchtrommel.

Datzelfde geldt voor mijn groentemuffins. Die zijn absoluut iets meer werk om te maken, maar ook weer niet wereldschokkend veel werk. En met één batch maak ik 15 (!!) muffins. Ruim voldoende dus om weken te kunnen variëren.

Vergeet het drinken niet

Pakjes zoet drinken zijn natuurlijk echt uit de tijd, en de kraan op school is geduldig, maar onze zoon vindt het vaak lastig om zijn waterfles leeg te drinken op school.

Mijn beste tips voor de lunchtrommel van je kind!

Daar hebben we gelukkig meerdere oplossingen voor gevonden! Ten eerste: het water opleuken. Dat doen we met plakjes komkommer, munt, rozemarijn of waar hij maar zin in heeft op het gebied van kruiden. Ik ben van plan binnenkort ongezoete ijsthee mee te geven, maar dat gaan we eerst even uitgebreid thuis testen.

Daarnaast vindt hij pakjes UHT-melk ontzettend cool. Incidenteel geef ik er daar dus eentje van mee. Niet zo milieuvriendelijk, maar wel heel fijn om een beetje variatie aan te brengen. Want dat is misschien wel het állerbelangrijkst.

Tips voor variatie in de lunchtrommel van je kind

En dat is denk het állerbelangrijkste met lunchtrommels maken: variatie. Ik eet ook niet elke dag hetzelfde. Verre van zelfs. Waarom zou mijn kleuter dat dan wel moeten doen?

Om dat voor mezelf makkelijker te maken, heb ik een lijstje in mijn favoriete lijstjes-app, To Do, waarin elke week een weekmenu voor hem maak. Op die manier hoef ik ’s morgens niet na te denken wat ik erin moet stoppen. Bovendien kan ik zo zorgen dat hij niet 2x op 1 dag pasta eet, en dat er een dag waarop we sowieso restjes hebben die hij de volgende dag warm kan opeten.

Lees Interacties

Leave A Reply

Over Emma van der Deijl

Ik maak gerechten voor echte mensen met echte levens. Simpel, snel en smakelijk.
Ik kook graag, vaak en veel. Ook op dagen met weinig tijd. Ik word gelukkig van een eettafel vol vrienden en heerlijk eten, maar ook van een bakje zelfgemaakte comfort food.

NIEUW! Em's real food nieuwsbrief!
Schrijf je snel in!

Maximaal 1x per maand inspiratie van Emma in je mailbox.