Koffie-banaansmoothie

In Indonesië zijn we veel koffieplantages tegengekomen. Natuurlijk is er de bekende kopi luwak, die in New York $100 per kopje schijnt te kosten, maar er wordt vooral veel reguliere koffie verbouwd. Voor zover wij begrepen van de gidsen wordt in Indonesië vooral robusta verbouwd. Robusta en arabica zijn de meest voorkomende koffierassen op de wereld. Koffie groeit als besjes aan bomen. In elk besje zitten twee koffiebonen. De besjes zijn rood als ze rijp zijn, de bonen zijn dan licht geel/groen.

Koffie-banaansmoothie

Koffiebonen

De bonen worden uit de besjes gepeuterd en daarna gedroogd. Die gedroogde bonen kunnen dan al vervoerd worden, het branden hoeft niet meteen plaats te vinden. Dat weet ik overigens uit eigen ervaring: mijn grootvader was zeeman, en hoewel zijn laatste koffievracht al minstens 40 jaar geleden is, ruiken de hutkoffers die hij destijds gebruikte nog altijd naar gedroogde koffie!

Koffie branden

Het branden is voor de smaak de belangrijkste stap. Met de branding wordt bepaald of de koffie bitter en donker smaakt, of juist fruitig en licht, of iets daar tussenin. Branden luistert dan ook nauw: iets te lang, en de smaak is verloren. Wat je zelf het lekkerste vindt, kun je alleen maar bepalen door heel veel te proeven.

Koffie zetten

In Indonesië hebben we dat niet eens zoveel gedaan, aangezien daar meestal gemalen koffie en een sloot water worden gemengd tot een slap smakende drab, maar thuis, met ons espressoapparaat, proeven we al jaren fanatiek. Zo’n zelfmalend apparaat is natuurlijk ideaal, maar veel koffiebranders en andere koffiezaken verkopen hun koffies zowel als bonen als gemalen, dus experimenteer gewoon! “En nespresso dan?” Ja, ook lekker. Maar niet zo geschikt om echt koffie te proeven. Maar als je tevreden bent met je nespresso, laat mij m je vooral niet de deur uit laten doen hoor! Ja tenzij je een excuus daarvoor zocht natuurlijk ;)

Smoothie met koffie

Dit recept voor koffie-banaansmoothie komt uit het boek Comfort Food van Janneke Vreugdenhil en ik ben er dol op! Ik heb zelf een paar minuscule aanpassingen gedaan, maar het recept is echt nog wel van haar, dus credits aan Janneke. Ik deel het toch met jullie, omdat ik er werkelijk dol op ben. En hoewel het in het boek wordt aangekondigd als brainfood, vind ik het ook een ideaal ontbijt voor het sporten. Even een powersmoothie slurpen en dan naar buiten, lekker rennen, zonder dat mijn ontbijt zwaar op de maag ligt. Een aanbeveling dus!

Bereiding: 5 minuten

Ingrediënten voor koffie-banaansmoothie voor 2 personen:

  • 6 ijsklontjes
  • 1 banaan
  • 200 ml melk (als je geen koeienmelk wilt gebruiken, gebruik dan voor een notenmelk, veel lekkerder dan soja!)
  • 1 el cacaopoeder (gebruik geen Nesquick, maar echte cacao. Tenzij je een hele zoete smoothie wilt, maar gebruik dan wat meer dan 1 el voor meer chocoladesmaak)
  • 1 el honing (geen deftige, gewoon standaardhoning is prima)
  • 90 ml sterke espresso (Janneke laat hem afkoelen, ik ben daar te ongeduldig voor en warm werkt het ook)

Wat vond je van dit recept? 1 Star 2 Stars 3 Stars 4 Stars 5 Stars Loading...


Koffiesmoothie maken

Crush de ijsklontjes in de blender of (daarvoor geschikte!) staafmixer. Voeg de banaan toe en blend het geheel tot een prut. Doe  dan rest van de ingrediënten erbij, behalve de espresso, en mix tot een romige smoothie. Voeg als laatste de koffie toe – anders smelt het ijs te snel – , mix nogmaals en schenk de smoothie in twee glazen. Je kan deze smoothie ook prima een nachtje bewaren trouwens!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.